نرم افزار مالی

همانند دیگر دانش‌های کاربردی، حسابداری نیز همساز با تغییرات تکنولوژی تغییر کرده است و در عین حال زمینه ابداع و کاربرد تکنیکهای تازه را فراهم آورده است.
تحول در تکنولوژی بادبان و ابداع کشتی‌های بزرگ بادبانی که نقشی بزرگ در توسعه تجارت جهانی داشت و زمینه پیدایش سوداگری را فراهم آورد موجب تغییر حسابداری ساده به حسابداری دو طرفه شد که نگهداری حساب یک فعالیت بزرگ بازرگانی و شرکای آن را به سهولت ممکن ساخت.
استفاده از نیروی ماشین در تولید و انقلاب صنعتی که زمینه‌ساز ایجاد و رشد کارخانه‌های بزرگ و تولید انبوه گردید زمینه‌ساز ابداع حسابداری صنعتی شد و با تعیین بهای تمام‌شده با احتساب استهلاک، امکان ارزیابی آگاهانه سودآوری و بقای مؤسسات را در بازار رقابت ممکن می‌نمود.
رشد واحد های تولیدی به اجتماعی شدن تولید و مشارکت سهام‌دارهای خرد در تولید انجامید و موجب تکامل حسابداری شرکت‌های سهامی و حسابرسی شد که جمع‌آوری و اداره سرمایه‌های بزرگ را از طریق تجهیز و سازمان دادن به سرمایه‌های کوچک امکان‌پذیر و وجه اجتماعی تولید با مالکیت سرمایه‌های کوچک را هماهنگ می‌کرد.
در جریان تحولات مزبور با آنکه اصول مدونی برای حسابداری پایه‌گذاری و روش‌هایی ابداع شد که اندازه‌گیری آثار و نتایج فعالیت‌های واحد های گوناگون اقتصادی را با دقت و صحت کافی ممکن ساخت اما در ابزارهای کار حسابداری تحول چندانی رخ نداد و تنها تغییر چشمگیر ابداع و تکامل دفاتر، فرمها و صورت‌های گوناگونی بود که کار ثبت، طبقه‌بندی و تلخیص اطلاعات مالی را در قالب حسابداری متناسب با نوع فعالیت و اندازه موسسه ساده و استخراج و گزارش اطلاعات را تسهیل می‌کرد.
در دنیای امروز هیچ سازمانی را بدون استقرار یک سیستم حسابداری کارآمد نمی‌توان به‌درستی اداره نمود و تغییرات وسیع در تکنولوژی ابزارهای تولید و استفاده تجاری از نسل اول کامپیوتر در کارهای تولیدی و اداری از اوایل دهه 1950 تحول بنیادی در ابزارهای کار مالی پدید آورد که ابداع و رواج زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی همراه با پیدایش کامپیوتر کوچک در دو دهه اخیر که از لحاظ اندازه کوچک و از لحاظ قیمت ارزان و کار با آنها نسبتاً آسان و در عین حال توانایی بالایی برای پردازش اطلاعات دارند، کامپیوتر را به مهم‌ترین ابزار مالی تبدیل نمود.
با این حال کامپیوتر چیزی جز ابزار کار نیست و در صورتی می‌تواند در کار حسابداری مفید واقع شود که بااطلاع و آگاهی کامل از اصول و روش‌های حسابداری توأم باشد و در صورتی می‌تواند به‌صورت موثر در کار حسابداری به خدمت گرفته شود که تولیدکنندگان نرم افزار جامع مالی آگاهی کاملی از اصول و روش‌های حسابداری و کاربرد کامپیوتر داشته باشند و در غیر این صورت استفاده از نرم افزار یکپارچه مالی نه تنها فایده‌ای نخواهد داشت بلکه می‌تواند خطر کاربرد اطلاعات ناقص را نیز افزایش دهد.
در واقع نرم افزار مالی جهت ایجاد کارایی و اثربخشی در سازمان می‌بایست ویژگی های زیر را پوشش دهد.
دسترسی اطلاعات
یک نرم افزار مالی می‌بایست اطلاعات را در زمان مناسب در اختیار کاربر قرار دهد. زمان مناسب نیز زمانی است که در تصمیم‌گیری نقش دارد. در واقع یک نرم افزار مالی می‌بایست اطلاعات را به‌صورت آنی در اختیار استفاده کنندگان قرار دهد.
انطباق فعالیت‌ها با قوانین و استانداردها
در واقع استفاده از یک نرم افزار مالی بدون اطمینان از رعایت قوانین کسب‌وکار و استاندارد های موجود در تصمیم‌گیری های مدیران نقش تخریبی به همراه خواهند آورد به همین دلیل یک نرم افزار مالی خوب می‌بایست به‌صورت پیش‌فرض این قوانین و استانداردها را در سیستم خود به‌صورت پیش‌فرض قرار داده باشد.
یکپارچگی نرم‌افزار
با استفاده از یک راه حل یکپارچه داده‌ها در بخش‌های مختلف سازمان به اشتراک گذاشته می‌شوند و این اطلاعات کامل تر و دقیق تر مورد استفاده قرار می‌گیرد و تنها در یک واحد بلوکه نمی‌گردد.
این موجب ایجاد فرصت‌های بیشتر و تمرکز و هوشمندی در بازاریابی، افزایش فروش، خدمات و همچنین مدیریت دانش جامع تر و تجزیه و تحلیل روند های آتی سازمان می‌گردد.
و با توجه به نقش سیستم مالی برای کنترل سازمان با یک نرم افزار مالی یکپارچه همه واحد های سازمانی در ارائه اطلاعات لحظه‌ای به واحد مالی به مثابه یک کارشناس حسابداری عمل می‌نمایند به همین دلیل از حجم کاری واحد مالی کم و به فعالیت‌های کنترلی و نظارتی بیشتر می‌پردازد.
شرکت شماران سیستم با بیش از 30 سال سابقه کاری درخشان در ارائه نرم‌افزار های مالی مبتنی بر آخرین تکنولوژی روز از ابتدا با دیدگاه یکپارچه سعی در تولید نرم‌افزار های مالی، اداری، بازرگانی، مهندسی، تولید و بهای تمام‌شده بر یک بستر دیتا و کاملاً منطبق بر قوانین و استانداردهای حسابداری و حسابرسی تلاش نموده است.

در نرم‌افزار جامع و یکپارچه مالی حسابداری پویا اطلاعات مالی مربوط به رویدادهای دارای اثر مالی به‌صورت عملیاتی جمع‌آوری شده، تجزیه و تحلیل، ثبت، طبقه‌بندی، تجمیع و تلخیص می‌گردد و به‌صورت گزارش‌های مختلفی که در عملکردهای اطلاعاتی و کنترلی مفید و موثرند

منبع: نرم افزار مالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *