نرم افزار برنامه ریزی تولید

سیستم برنامه‌ریزی تولید
تعيين برنامه زمان‌بندی و توالي عمليات در مسائل برنامه‏ريزي توليد به‌عنوان يكي از عوامل كليدي موفقيت در هر سازمان توليدي نقش مهم و مؤثری دارد، زيرا زمان‌بندی توليد باعث جلوگيري از انباشت سرمايه، تقليل ضايعات، كاهش و يا حذف بيكاري ماشين‏آلات و تلاش براي استفاده بهتر از آن‌ها، پاسخ گوئی به‌موقع به سفارش‏هاي مشتريان و تأمین مواد اوليه و قطعات موردنیاز در موقع مناسب می‏شود.
هدف برنامه‌ریزی تولید تخصيص منابع محدود در طول زمان براي انجام گروهي از فعاليت‏ها است. داشتن يك برنامه‌ریزی توليد مناسب، تأثیر زيادي برافزایش کارانی و دسترسي به اهداف سازمان دارد. مدل زمان‌بندی توليد در هر يك از سازمان‌های توليدي با توجه به اهداف و اولويت‏هاي دسترسي به هر يك از آن‌ها متفاوت است. بنابراين براي تعيين مدل زمان‌بندی مناسب در سازمان ابتدا بايد اهداف، اولويت و محدوديت منابع مورد بررسي قرار گيرد.
برنامه‌ريزي توليد در واقع زمان‌بندی و تعيين ترتيب اولويت‌هاي انجام كارها به‌صورت بهينه است.
واضح است كه براي يك واحد توليدي حداقل نمودن هزينه و افزايش بهره‌وري اهميت زيادي دارد بنابراين نوبت‌بندي در برنامه (در عدد، زمان و مكان) به‌منظور حداقل كردن هزينه و افزايش بهره‌وري ضرورت دارد.
امروزه اغلب کارخانه‌های كشور، بدون استفاده از روش‌هاي علمي برنامه‌ريزي توليد مشغول به كار هستند و لذا با مسائلي مانند وقفه‌‌هاي مختلف در توليد،‌ عدم وجود پیش‌بینی در خصوص مواد اوليه موردنیاز، مدت‌زمان لازم براي توليد، عدم توانايي تصمیم‌گیری در خصوص تركيب توليد و … مواجه هستند.
مدل‌سازی اين امكان را فراهم می‌کند كه مدير بتواند فرايند توليد را از ابعاد مختلف زماني و هزينه‌‌اي بهينه كرده و بهره‌وري توليد را افزايش دهد. ضرورت برنامه‌ریزی بر كسي پوشيده نيست و به‌طور خاص موضوع برنامه‌ریزی در فرايند توليد گاه داراي چنان مزايايي است كه در صورت عدم وجود، سازمان‌های توليدي را از مسير سالم رشد و ادامه حيات در محيط رقابتي منحرف می‌سازد. پیاده‌سازی موفق سيستم برنامه‌ریزی تولید شماران سیستم، مزاياي زير را برای شرکت‌های تولیدی به همراه خواهد داشت.
  • كمك به مسئولين خط توليد در برنامه‌ریزی بهينه توليد
  • افزايش قدرت پیش‌بینی وضعيت توليد و درنتیجه كمك به تصمیم‌گیری در پذيرش سفارشات
  • كاهش برون‌سپاری و استفاده حداكثري از توان داخلي شركت
  • استفاده بهينه از توان ماشین‌آلات و پرسنل
  • مديريت بهتر محصولات، قطعات و ضايعات
  • افزايش سود و كاهش هزینه‌ها به‌واسطه نتيجه بهینه‌سازی
  • تعيين برنامه بهينه توليد هر ماشين
  • كاهش زمان بيكاري ماشین‌آلات به‌واسطه انتظار براي دريافت قطعه نيم ساخته
  • كمك به تصمیم‌گیری در زمينه به‌کارگیری ماشین‌آلات جديد
  • تحليل حساسيت عمليات توليد نسبت به تغيير شرايط مختلف
  • كمك به شناسايي گلوگاه‌ها
سازمان‌های تولیدی همراه با پیچیدگی بسیاری در برنامه‌ریزی تولید و محدودیت‌های بسیار در تأمین مواد، ظرفیت نیروی انسانی، ماشین‌آلات در دسترس و مدیریت حوادث غیرقابل ‌پیش‌بینی روبرو هستند.
در این حالت برنامه‌ریزی همیشه با اشتباهات و مشکلات زیادی روبرو خواهد بود و به همین دلیل اهمیت برنامه‌ریزی تولید و زمان‌بندی دقیق مرحله به مرحله سفارش و تأمین مواد، تأمین ماشین لات و نیروی انسانی بسیار بالا است.
این موضوعات در حالی مطرح می‌شود که به‌منظور برنامه‌ریزی می‌بایست با ارتباط یکپارچه‌ای با ماژول‌های انبار، فروش، خرید و حسابداری صنعتی راه‌حلی ساده برای کنترل و مدیریت عملیات پیچیده برنامه‌ریزی و کنترل تولید ایجاد نماید.
نرم افزار تولید شماران سیستم با دیدی کامل از به روش‌های صنایع مختلف مانند تولیدهای پیوسته و گسسته و دسته‌ای طراحی، ساخته‌شده و همچنین مفاهیم پیشرفته تولید مثل MPS،CRP،RCCP،MRPراه‌حلی عملیاتی برای کنترل و مدیریت عملیات پیچیده برنامه‌ریزی و کنترل تولید در اختیار کاربر قرار دهد.
نرم‌افزار برنامه‌ریزی مواد
این نرم‌افزار جهت کنترل زمان‌بندی تولید کالا برای هر خط و نیز کنترل مواد اولیه لازم برای ساخت بر مبنای فرمول ساخت و FPCو نیز برنامه‌ریزی سفارش‌های تولید بر اساس الویت بندی‌های تعیین‌شده می‌باشد.
این نرم‌افزار از مرحله سفارش کالا و یا برنامه تولید شروع شده و کنترل‌های هوشمندی روی موجودی مواد، رزرو مواد اولیه و همچنین کنترل اجزاء جانشین با امکان مشخص کردن انبارهای تأثیر گذار در برنامه‌ریزی از امکانات این سیستم بوده است.
در این سیستم برنامه‌ریزی سالیانه و ماهیانه و سفارش کار برای انواع عملیات تولید انبوه و یا پروژه‌ای قابل‌اجرا می‌باشد.
نرم افزار برنامه ریزی تولید و ظرفیت‌های تولید
به‌منظور کنترل دقیق‌تر و برنامه‌ریزی منظم برای تولید محصولات و همچنین افزایش بهره‌وری و راندمان خطوط تولید که منجر به کاهش هزینه و قیمت تمام‌شده می‌گردد، نرم افزار برنامه ریزی تولید شماران سیستم منطبق با نیازهای شرکت‌های تولیدی و صنعتی طراحی‌شده است.
این نرم‌افزار یک پکیج آماده می‌باشد که ضمن ارائه نتایج مطلوب در تحویل به‌موقع، خطوط تولید را جهت افزایش کارایی برنامه‌ریزی و گلوگاه‌های تولید را شناسایی می‌نماید.
یکی دیگر از امکانات این نرم‌افزار امکان تعریف FPC (FLOW PROCESS CHART)نمودار فرایند جریان به‌جای OPC (OPERATION PROCESS CHART)نمودار فرایند عملیات می‌باشد که این امکان را به کاربر می‌دهد که عملیات‌های مختلفی مثل اپراتوری، کنترل، کنترل و اپراتوری، حمل‌ونقل، ذخیره‌سازی، در انتظار، جایگزین، کنترل و جایگزین را در عملیات برنامه‌ریزی تولید لحاظ نمایید.
پیاده‌سازی موفق نرم افزار برنامه ریزی تولید شماران سیستم، مزايايی ازجمله كمك به برنامه‌ریزی بهينه توليد، افزايش قدرت پیش‌بینی وضعيت توليد و درنتیجه كمك به تصمیم‌گیری در پذيرش سفارشات، استفاده حداكثري از توان داخلي شركت، استفاده بهينه از توان ماشین‌آلات و پرسنل، مديريت بهتر محصولات، قطعات و ضايعات، کاهش هزینه‌ها و بهای تمام‌شده، افزايش سود به‌واسطه نتيجه بهینه‌سازی، تعيين برنامه بهينه توليد هر ماشين، كاهش زمان بيكاري ماشین‌آلات به‌واسطه انتظار براي دريافت قطعه نيم ساخته، كمك به تصمیم‌گیری در زمينه به‌کارگیری ماشین‌آلات جديد، تحليل حساسيت عمليات توليد نسبت به تغيير شرايط مختلف و كمك به شناسايي تنگناها و گلوگاه‌ها را برای شرکت‌های تولیدی به همراه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *